Güzel Tablo

Karakalem Boyun ve Baş Çizim Teknikleri

Gönderen Konu: Karakalem Boyun ve Baş Çizim Teknikleri  (Okunma sayısı 3015 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı kardelen

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 4343
  • Puan 25
  • Cinsiyet: Bayan
Karakalem Boyun ve Baş Çizim Teknikleri
« : 22 Ekim 2013, 23:49:52 »




İNSAN BAŞI ÇİZİMİ

İnsan başı çizimi sanıldığı kadar zor değildir. Başın ve yüzün oranlarını bilmek çizim
yaparken büyük kolaylıklar sağlayacaktır. İnsan başının karşıdan görünüşünde ortadan geçen
düşey çizgi ile simetri sağlanarak, profilden görünüşte yatay ve dikey ovalleri kullanarak her
iki görünüşü de çizmenizde kolaylık sağlayacaktır. Başın hafif yan dönüşlerinde truvakar
görünüşü veya başın aşağı, yukarı duruşlarındaki görünüşleri çizmek sizi biraz zorlayacaktır.
Perspektif ve iyi bir gözlemle başın bu duruşlarını da çizmenin çok zor olmadığını bu modül
sonunda kazanacağınız beceriyle öğreneceksiniz.
Bundan önceki modülde yüzün ayrıntılarının oranlarını ve farklı görünüşlerinin
çizimlerini öğrendiniz. Bu modülde başlangıç olarak yüzün oval çizimini çizdikten sonra
geriye yüzün ayrıntılarını belirlenen oranlar üzerinde yerleştirmeniz zor olmayacaktır. Resim
kalemi ile baş çizimini öğrendikten sonra füzen ve sangin tekniği ile baş çiziminde dikkat
edilecek noktaları kavradıktan sonra uygulamalar yaparak baş çizimini, önceleri ölçü alma
tekniğini kullanarak belki daha sonra sadece gözlem yoluyla her pozisyondaki başın
çizimlerini çizebileceksiniz.

Kafatası
İnsan başını görünmeyen iç yapısını bilmek, çizim yaparken kolaylık sağlayacaktır.
Kafatası kemikleri, yüzün ve başın bize görünen dış hattını belirleyen birçok ayrıntıya
sahiptir. Yüzün ayrıntılarının şekilleri ve yerleri, kafatası kemiklerinin yapısına bağlıdır.
Burnun, dudağın, gözün, kulağın yerleri kafatasında sabittir. Çizim yaparken ayrıntıları
kafatasının yapısını dikkate alarak çizmek gerekir.
İnsan başı kafatası, iki bölümden oluşur; üst bölgede yer alan kafa kemikleri ve alt
bölümdeki alt çene kemiği. Alt çene kemiği, kafatası kemiklerinin içinde en hareketli
olanıdır. Gülerken, ağlarken, yemek yerken, vb. ağzın açık, hareket halindeki durumları alt
çene kemiğinin hareketiyle sağlanır. Başın yapısını doğru çizebilmek için tam karşıdan
görünüşünde, daire çizilir ve dairenin yanları basıklaştırılır.
Kafatası yuvarlağı kaşların hizasında son bulur ve bu noktada gözler yer alır. Kaşlar
ise dairenin tam ortasında yer alır.
Çene kemiğinin çizilen dairenin alt yayı üzerinde olduğunu resimde de görebilirsiniz.


Resim: Kafatasının önden görünüşü                                                  Resim: Kafatasının yandan görünüşü

İnsan Başının Yapısı ve Oranlar
İnsan başı oval, üst kısmı daha geniş alta doğru daralan yumurta şekline benzer.


Resim : Başın genel yapısı

Başın Karşıdan Görünüşü
Başın genişliği yüksekliğinin üçte ikisi kadardır (saçın yüksekliği hariç). Diğer bir
deyişle baş; genişliği iki buçuk, yüksekliği üç buçuk birim boyutlarında bir dikdörtgen içinde
yer alır.


Resim : Başın karşıdan görünüşüne en ve boyun göz genişliği ile oranlanması

Çizime başlarken yatay ve dikey eksen çizgileri çizilip başın genişlik ve yüksekliği
eksen çizgileri üzerine işaretlenir. Yukarıda verilen ölçüler ideal baş ölçüleridir. Bu ölçüleri
bilmek imgesel çizimler yaparken başın proporsiyonlarını hatırlamada yardımcı olabilir.
Fakat her insanda ölçüler karakteristik yapıya bağlı olarak farklılık gösterebilir. Bu yüzden
canlı modelden çizim yaparken, kağıdınıza çizeceğiniz yatay ve dikey aks (eksen) çizgileri
üzerine (ölçü alma tekniğini kullanarak başın en veya yüksekliğinden birini birim alarak
diğerini tespit edip) işaretlemeniz daha uygun olacaktır.
Dikey ve yatay aks çizgileri başı eşit parçalara ayırır (Modele tam karşıdan
bakıldığında).


Resim : Başın dikey ve yatay aksı
Yatay aks çizgisi gözün tam ortasından, dikey aks çizgisi burnun tam ortasından geçer.


Resim : Başın dikey ve yatay aksı

İnsan başı kafatasından itibaren yatay aks çizgileri ile 3 ½ parçaya böldüğümüzde, saç
başlangıç noktası ile çene bitimine kadarki kısım üç eşit bölümden oluşur.
Birinci bölüm saç çizgisi ile kaş hizası arasında, ikinci bölüm kaş hizası ile burun altı
çizgisi arasında, üçüncü bölüm ise burun altı çizgisi ile çene alt çizgisi arasındaki bölümden
oluşur.
Kafatası başlangıç noktası ile saç hizası arasında kalan bölüm ise 1/3 bölümün yarısı
kadardır.


Resim : Başın oranları

Kulak, kaş ile burun alt noktası arasındaki mesafede yer alır. Burun genişliği iki göz
arasındaki mesafeye eşittir


Resim : Kulak ve burnun yerleri

Ayrıca iki göz arası bir göz genişliği kadardır. Burun genişliği bir göz genişliği
kadardır diyebiliriz.

« Son Düzenleme: 21 Kasım 2014, 23:40:03 Gönderen: kardelen »

Çevrimdışı seyfoom

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 1
  • Puan 0
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: Karakalem Boyun ve Baş Çizim Teknikleri
« Yanıtla #1 : 21 Kasım 2014, 23:11:06 »
KARAKALEMDE BAŞ NASIL ÇİZİLİR DETAYLARI..

Çevrimdışı kardelen

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 4343
  • Puan 25
  • Cinsiyet: Bayan
Ynt: Karakalem Boyun ve Baş Çizim Teknikleri
« Yanıtla #2 : 21 Kasım 2014, 23:53:11 »


Resim : İki göz arası mesafesi

Aşağıdaki çizimde göz, birim olarak alınmış ve beş göz genişliği bir doğru üzerinde
işaretlenmiştir. Büyük dairenin alt noktasından iki göz genişliği kadar mesafe belirlenerek
işaretlenmiş ve C ile D noktalarının orta noktasından yarıçapı E’ye kadar olan ikinci bir daire
çizilmiştir. Daha sonra çizimde de aşamalı olarak gösterildiği gibi yüzün ayrıntıları
yerleştirilmiştir. Bu yöntemle çizim yapmak yeni başlayanlara başın proporsiyonlarını
öğrenmede yardımcı olacaktır.


Resim : Başın göz genişliği baz alınarak teknik olarak çizimi

Başın Yandan Görünüşü
İnsan başı, yandan görünüşünde, en ve boyu eşit kare biçimindedir.


Resim:Başın Yandan Görünüşü

Dürer, Rafaello, Michelangelo ve Leonardo da Vinci başın ve yüzün oranlarını
incelemişlerdir. Leonardo da Vinci’nin profilden başın kanonları(Kanon: modül adı verilen
bir ölçü biriminden yararlanılarak insan vücudunun oran ve boyutlarını saptayan bir ölçme
sistemidir.) kendi çizimi ile aşağıda verilmiştir.


Resim : Leonardo da Vinci’nin başın yandan görünüşünde kanonlar

Profilden baş çiziminde kolaylık sağlaması açısından aşağıdaki çizimde gösterildiği
gibi iki oval şekilden faydalanabilirsiniz. Ovallerden biri dikey diğeri ise yatay konumdadır.






Resim : Başın yandan çiziminde akslar
Profilden göz çizerken en çok yapılan hata gözü karşıdan görünüşü gibi çizmektir.
Gözün profilden görünüşü şekildeki gibi üçgen form biçimindedir.


Resim : Başın yandan çiziminde gözün şekli
Başın farklı duruşlarında ölçüler yukarıdakilerden farklı olabilir. Modelden çalışırken
iyi gözlemleyip ayrıntıların yerlerini belirlerken araştırma çizgilerinden faydalanmak yararlı
olacaktır.


Resim : Başın yandan çiziminde araştırma çizgileri

Başın Yönleri
Baş herhangi bir yöne döndüğünde genel yatay ve dikey aks çizgileri elips şeklini alır.


Resim : Başın yönleri ve akslar
Baş herhangi bir yöne döndüğünde birbirine paralel yatay çizgiler elips şeklini alır.


Resim : Başın yönüne göre yatay çizgiler
Perspektif kuralından dolayı baş aşağı doğru eğildiğinde yüzün bölümleri farklı
boyutlarda görünür.


Resim : Başın eğik pozisyonunda perspektif görünümü
Çizime başlamadan önce başın yönünü iyi gözlemleyerek basit geometrik çizimlerle
ifade etmek faydalı olacaktır.



Resim : Başın farklı pozisyonları ve basit geometrik çizimleri

Başın aşağı veya yukarı bakar pozisyonlarında başın görünümü ve ayrıntıların
oranlarında farklılık görülür. Baş aşağı bakar poziyonunda çene, dudak, burun kısalmış gibi
alın ise olduğundan daha geniş görünür. Başın yukarı bakar pozisyonunda alın kısalmış,
burun üçgen pozisyonda üst kısmı kısalmış gibi görünür.


Resim : Başın farklı pozisyonlarında akslar ve perspektif kısalmaya bağlı olarak
görünüşleri
Farklı Açılardan Baş Çizim Alıştırmaları
Çizime başlamadan önce modeli ayrıntılarını dikkate almadan gözlemlemelisiniz.
Başın basit genel yapısını çizip aks çizgilerini çizip ayrıntıların yerlerini (gözün, burnun,
ağzın, kulağın yerlerini) aks çizgileri üzerinde belirlemelisiniz. Daha sonra karakteristik
yapıyı deseninizde ifade ederek ışığın geliş yönüne göre deseninize hacim kazandırarak
çalışmanızı bitirmelisiniz.








Resim  Başın farklı pozisyonlardaki çizim aşamaları

Başın farklı duruşlarındaki planlarını daha iyi kavramak için kübist kalıplarda ifade
etmek çizim yaparken sizlere yardımcı olacaktır


Resim : Farklı pozisyonlardaki baş planlarının kübist kalıplarla anlatımı

İnsan Başı Çiziminde Yaş ve Cinsiyet

Çocuklarda baş çizimi yetişkinlerde kullanılan ölçülerden farklılık gösterir. Başın
genel yapısı büyük ve karşıdan görünüşü kare biçimindedir. Alın daha açık, gözler daha iri
ve iki göz arası mesafesi bir göz genişliğinden daha geniştir. Gözler başın tam orta nokta
noktasından daha aşağıda ve daha büyüktür. Çene kısmı daha yuvarlaktır.


Resim : Çocuklarda başın genel görünüşü
Yaşlılarda alın kısmı daha açık ve kemik yapısı daha belirgindir. Gözün alt ve üst
kapaklarındaki kırışıklıklar daha belirginleşir. Elmacık kemikleri ortaya çıkar. Dudaklar
incelir. Yanakta, çenede ve boyunda sarkmalar daha belirgin hale gelir.


Resim : Yaşlılarda başın genel görünüşü

Kadın ve erkek baş oranları genelde aynıdır. Kadın başının hatları erkeğinkine oranla
daha yuvarlaktır. Erkekte hatlar daha köşelidir. Gözler kadında daha büyük, kaşlar daha
yukarda ve kavislidir. Burun ve ağız daha küçüktür.


Resim : Kadın ve erkekte başın genel yapısı ve oranlar

Örnek Çalışmalar














Resim : Farklı pozisyonlarda baş çizimleri

Ressamlardan Örnek Çalışmalar


Resim :Antonıo Del Castıllo                                                                      Resim:Allan Ramsey


Resim : Sır Peter Paul Rubens, 1625                                           Resim : Theodore Chasserıau, 1847


Resim : Claude Mellan Resim :                                                  Raphael kendi portresi 1504


Resim : Claude Mellan                                                                Resim : Raphael kendi portresi 1504

UYGULAMALAR

Aşağıdaki işlemleri tamamladığınızda desen tekniğine uygun canlı modelden baş
çizimi yapmış olacaksınız.
Kullanılacak Araç Gereçler
Resim kâğıdı 35x50cm
Resim altlığı
2B, 4B, 6B resim kalemleri
Canlı model
Atölye önlüğünüzü giymeyi unutmayınız.
Modelinize uygun bir poz verdiriniz.
Modelinizin sizden uzaklığının bir iki geçmemesine dikkat ediniz.
Resim kâğıdınızı kompozisyonunuzun konumuna göre enine veya boyuna
tutunuz.
Kompozisyonun kâğıda yerleştirme planını yapınız.
Kompozisyonunuzu kâğıdın tam ortasına yerleştirmek için kâğıdınızı kalemle yatay ve
dikey olarak ikiye bölebilirsiniz.
Başı kâğıdınızın tam merkezinden biraz yukarıda olacak şekilde yerleştirmeye dikkat
ediniz.
Başın en ve yüksekliğini ölçü alma tekniğine göre tespit ediniz.
Tespit ettiğiniz ölçüleri aks çizgileri üzerinde işaretleyiniz.
Belirlediğiniz ölçüler doğrultusunda yüzün oval formunu ve saç yüksekliğini
tespit ederek çiziniz.
Alın, göz, burun altı, çene ölçü çizgilerini çiziniz.
Yüzün alından çene altına kadarki mesafenin üç eşit parçadan oluştuğunu hatırlayınız
( Canlı modelden çalışırken bu ölçülerin modelin karakteristik özelliklerine göre
değişebildiğini göz önünde bulundurunuz).
alıntı

Çevrimdışı kardelen

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 4343
  • Puan 25
  • Cinsiyet: Bayan
Ynt: Karakalem Boyun ve Baş Çizim Teknikleri
« Yanıtla #3 : 22 Kasım 2014, 00:02:10 »


Resim : Başın oval formunun ve akslarının çizimi

Modelinizi dikkatlice inceleyerek yüzün ayrıntılarını çiziniz.
Yüzün ayrıntılarını çizerken birbiri ile orantılarını araştırma çizgilerini
kullanarak tespit ediniz.


Işığın geliş yönünü dikkate alarak ışık gölge planını araştırıp çiziminizde
belirleyiniz.
Çizgilerinizin değerini ışığın geliş yönüne göre ayarlayınız. Işık almayan
bölgelerde 4B veya 6B kalemleri kullanabilirsiniz.
Çizgilerinizi ışığın gelişine göre kalın ve ince kullanarak çiziminize hareket
kazandırınız.


Resim: Başın ışık gölge alanlarının belirlenmesi
Çiziminizi belirli aralıklarda modelle karşılaştırmasını yapınız.
 Işığın geliş yönünü dikkate alarak burundaki ışık gölge planını çiziminizde açık
değer çizgilerle belirleyiniz.
 Son olarak koyu bölgeleri netleştirerek çiziminizi bitiriniz.


Resim: Başın hacimlendirilmesi
Hacimlendirmeyi açıktan koyuya doğru yapınız. Önce 2B daha sonra koyulukları
4B ve 6B ile belirgin hale getirebilirsiniz.

FÜZEN VE SANGİN TEKNİĞİ İLE DESEN
ÇİZİMİ

Füzen, söğüt ağacı dallarından yapılan ve desen çiziminde de kullanılan bir tür
kömürdür.
Füzen, çok eskiden beri çizim aracı olarak kullanılmıştır. Ateşle kömür haline getirilen
odun, tarih öncesi dönemlerde insanlar tarafından mağara duvarlarına hayvan figürleri
çiziminde kullanılmıştır.
Füzen, çok eski dönemlerde hava sızdırmayan toprak kaplar içinde ince söğüt
dallarının kömürleştirilmesiyle yapılıyordu. Şimdi de benzer bir yöntemle havası alınmış
özel fırınlarda asma ve söğüt dallarından elde edilmektedir.
Füzen, birçok sanatçı tarafından yağlı boya çalışmalarının ön eskizlerini hazırlamak
ayrıca deseni tuval üzerine geçirmek için kullanılmıştır.
Honore Daumier (1808-1979) grafik sanatçısı olarak Fransa’da füzen tekniğinde bir
çok eser vermiştir.


Resim : Honore Daumier                                                                     Resim: Honore Daumier

Edgar Degas, Henri de Toulouse Lautrec, Paul Cezanne vb. birçok sanatçıda ön eskiz
çalışmalarında füzeni kullanmışlardır.


Resim : Edgar Degas                                                                Resim : Paul Cezanne

Füzen Özelliği ve Kullanımı


Resim : Malzemeler

Çabuk silinebilen ve dağılan hatta üflemeyle bile uçabilen malzemedir. Bu
özelliğinden dolayı çok ayrıntı gerektiren çalışmalarda füzen kullanılması tercih edilmez;
daha çok canlı modelden desen çalışmasında, yağlı boya resimlerde ve ön eskiz çalışması
için idealdir. Detay oluşturmak veya çalışmada çizgisel etkiler oluşturmak için farklı füzen
kalemleri kullanılabilir.
Bunlar;
1. Kömür çubuklar
2. Sıkıştırılmış Füzen çubuklar
3. Füzen kalemleri (Füzen çubuklar kömür füzen tozlarının sıkıştırılmasıyla elde
edilmektedir)
4. Hamur silgi
Füzen kalemleri, sıkıştırılmış füzen çubukları kömür çubuklara göre daha serttir ve
kağıt üzerindeki kalıcılığı daha fazladır.


Resim : Füzenin kullanımı

Füzeni dikey şekilde tutularak çizgiler elde etmek, yatay konumda kâğıda sürülerek
lekeler elde etmek veya toz haline getirilip elle veya fırça yardımıyla da kullanma olanakları
vardı. Hamur silgi veya yumuşak bir bez parçasıyla silinerek ışık alanları oluşturulur.
Kaynaşmasının istendiği yerlerde direkt parmakla sürerek farklı etkiler elde edilebilir.
Füzen tekniğini uygularken bir bıçak yardımıyla toz parçacıkları elde edilip
kullanılabilir.,




Resim : Füzenle yapılmış portre

Başın genel hatlarını füzen çubukları ya da sıkıştırılmış füzen kalemlerle çizdikten
sonra kontrastlar ortaya çıkartılır.


Resim : Füzenle yapılmış portre aşamaları                                                    Resim : Füzenle yapılmış portre son hali








Resim : Füzenle yapılmış portreler
Sangin
Demir oksitli, kiremit renginde bir boyadır. Demir oksit, pastel tozu ve bağlayıcı bir
maddenin karışımından elde edilir. Sangin, kalem olarak ve sulu tarzda en çok Rönesans ve
Barok’ta kullanılmıştır. Rönesans ressamları sangini sepya ve füzenle birlikte renkli kağıt
üzerine kullanarak desen çalışmaları yapmışlardır. Desenlerinde ışıklı alanlar oluşturmak
için beyaz tebeşir kullanmışlardır.
2.2.1. Sangin Özelliği ve Kullanımı
Sangin kalemin sıcak ve opak görünümü vardır. Füzen gibi elle veya bez parçası ile
yayma özelliği vardır. Sanginin ucuyla yapılan çalışmalarda kalem etkisi veren çizgiler elde
edilebilir. Kağıt üzerine biraz fazla bastırıldığında kağıdın gözeneklerini kapatabilir.
Sanginle kağıt üzerine uygulanan bölgeyi sert bir fırçayla dağıtarak farklı bir görüntü elde
edilebilir. Füzende olduğu gibi bıçakla toz parçacıkları elde edilerek elle veya bir fırça ile
kaynaştırarak kağıt üzerinde farklı etkiler elde edilebilir.


Resim : Sangin kullanımı
Sangini değişik malzemelerle kullanmak çalışmaya zenginlik katar. Genelde ışıklı
alanlarda beyaz tebeşir(4), koyuluklarda sepya(1) ve füzen kullanılır. Sanginin çubuk
şeklinde(3), sıkıştırılmış çubuk(2) ve kalem sanginler(5) olmak üzere farklı türevleri vardır.
Sıkıştırılmış çubuk ve kalem sanginler çalışmada çizgisel alanlar oluşturmak için kullanılır.


Resim : Malzemeler

Renkli kağıt üzerine çalışmak sanginin etkisini ortaya çıkarır. Füzen kadar çabuk
çıkma özelliği yoktur. Çalışma sonunda füzende olduğu gibi fiksatifle spreylenmelidir.
2.2.2. Sanginle Yapılmış Örnek Çalışmalar
Sangin sepya, füzen ve beyaz tebeşir kullanılarak yapılmış portre çalışması renkli
kağıt üzerine çalışılmıştır. Sangin tek başına çalışılabildiği gibi farklı malzemeler bir arada
kullanılarak da çalışılabilir ve daha iyi sonuçlar verir. Çizime sepya kalemle portrenin desen
çalışması ile başlanmış yüzün hatları sanginle çizilmiştir. Yüzün kontrastlarını sangin ile
boyadıktan sonra aydınlık bölümlerde beyaz tebeşir kullanılmış, bazı bölgelerde elle
kaynaştırma uygulanmıştır. Ayrıntılar yine sepya kalemle ortaya çıkartılmış, kontrastlar
sanginle belirginleştirilmiş ve en son olarak füzen kalemle kontrastları belirginleştirip ışıklı
bölgeleri beyaz tebeşirle netleştirerek çalışma bitirilmiştir.


Resim : Sanginle portre çalışması ve aşamaları


Resim 2: Leonardo, portre                                                          Resim : Leonardo, portre

 

Her hakkı saklıdır - Forumda yazılan mesajlarla ilgili sorumluluk yazarlarına aittir.
Güzel Tablo

İnternetteki en güzel tablo ve resimleri bulabileceğiniz kaynak - güzel yağlı boya tablo