Güzel Tablo

Fatih'in İstanbul'a Girişi - Benjamin Constant, Hasan Rıza ve Fausto Zonaro

Gönderen Konu: Fatih'in İstanbul'a Girişi - Benjamin Constant, Hasan Rıza ve Fausto Zonaro  (Okunma sayısı 1700 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı kardelen

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 4343
  • Puan 25
  • Cinsiyet: Bayan






İlk resim Benjamin'e ait. Kendisi 1876 yılında Fatih Sultan Mehmet Han'ın İstanbul'a girişini resmetmiş. İkinci resimdeki kendisidir.

Üçüncü resim ise Türk ressam Hasan Rıza'ya ait. Benjamin'den etkilendiği ve esinlendiği bir gerçek ancak gerek Fetih Suresi’nin ilk iki ayetinin ve Kelime-i Tevhid'in yazılı olduğu sancaklarla, gerekse de Fatih'in atındaki süslemelerle daha ayrıntıcı olduğunu söyleyebiliriz. Dördüncü resimdeki Hasan Rıza'nın kendisidir ancak Hasan Rıza'yı Fatih'in atının sağ tarafında, elindeki tüfeği çapraz olarak tutan bir yeniçeri olarak görmekte mümkün. Bu bir imza metodudur ve Hasan Rıza, kendisini Fatih'in hemen yanı başında resmederek imzasını atmış.

Beşinci resim ise Fausto Zonaro'ya ait. Ressam-ı Hazreti Şehriyari (padişah hazretlerinin ressamı) Zonaro'dan, II. Abdülhamid, İstanbul'un fethini resmetmesini istemiş ve o'da gitmiş Hasan Rıza'nın resminin aynısını 1905'de suluboya tekniği ile ''boyamış''. Tam Hasan Rıza'nın bulunduğu yere de imzasını atan Zanaro, İstanbul'un Fethi denince akla gelen ilk esere İtalyan bir yeniçeri kazandırmış. Altıncı resimdeki kendisidir.

Ve böylece, eserleri uğruna ölüme giden Hasan Rıza, unutulmuuuş gitmiş..

Çevrimdışı kardelen

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 4343
  • Puan 25
  • Cinsiyet: Bayan

Çevrimdışı kardelen

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 4343
  • Puan 25
  • Cinsiyet: Bayan

Çevrimdışı kardelen

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 4343
  • Puan 25
  • Cinsiyet: Bayan






IV. Murat (1896)

Çevrimdışı kardelen

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 4343
  • Puan 25
  • Cinsiyet: Bayan


Fatih'in Portresi

Çevrimdışı kardelen

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 4343
  • Puan 25
  • Cinsiyet: Bayan


“İstanbul’un Kuşatılmasında Fatih Sultan Mehmet’in
Gemilerin Karadan Haliç’e İndirilmesine Nezareti”



Fatih'in atının hemen sağ yanında, hocası Akşemseddin'i görürüz. Yerde insan cesetleri, cansız at bedenleri vardır. Fetih ordusu şehre girmekte ve mukaddes bir an yaşanmaktadır. Fetih gününü anlatan bu nefis tabloda Fatih'in atının sol yanında sakallı bir yeniçeri görürüz. Tüfeğini çapraz tutmuş bu asker, o anı tuvale geçiren ressamın ta kendisidir.



Eserin aslı Hasan Rıza isimli bir Türk ressama aittir. Hasan Rıza'nın eseriyle Zonaro'nun eseri o kadar aynı o kadar aynıdır ki sağdaki zenci askerden Fatih'in duruş şekline, yerdeki cesetlerden duvar perspektifine kadar her şey “hüvesi hüvesine” aynıdır. Farklı olan tek şey vardır iki eser arasında: Fatih'in sol yanındaki yeniçeri.



Hasan Rıza, Zonaro'dan daha mahir bir şekilde yerleştirmiştir kendini kompozisyona. Pala bıyıklı, pehlivan yapılı bir insan olan Hasan Rıza, esere daha bir yakışmaktadır. Zira, fethin “ni'mel-ceyş” diye tavsif edilen kutlu askerleri arasında bir ecnebiyi görmektense bir Osmanlıyı görmek yeğdir. '

1898 yılında yani Zonaro'dan yedi yıl evvel eserini tuvale dökmüştür Hasan Rıza.


Çevrimdışı kardelen

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 4343
  • Puan 25
  • Cinsiyet: Bayan


1911 Trablusgarp Savaşı’na kadar İstanbul'da kalan, saray ressamlığı yapan Zonaro, II. Abdülhamit'in isteğini yerine getirmek için kolaya kaçmıştır açıkçası. 1898 yılında Hasan Rıza tarafından yapılan tabloyu birebir kopyalayarak, röprodüksiyon bir resme adını yazdırmış ve sahiplenmiştir. Bir ''intihal'' yapmıştır.

Oysa Zonaro'nun yaptığı tek yenilik orijinal tablonun renklendirilmesi olmuştur, tıpkı eski siyah-beyaz filmlere yapıldığı gibi.

Zonaro, kendisine Fetih’le ilgili resimler yapması emri verildiğinde, Bahriye Müzesi’nden bazı tablolar getirtmiş ve bunlardan esinlenmek şöyle dursun aynen kopyalamıştır. İşte bu tablolar Hasan Rıza’nındır. Zonaro’nun “Fatih’in İstanbul’a Girişi” nden başka, Hasan Rıza’dan kopyaladığı diğer tablolar şunlardır:

Fatih Sultan Mehmed’in, Gemilerin Karadan Yürütülmesine Nezareti.


Zonaro'nun Röprodüksiyonu

Çevrimdışı kardelen

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 4343
  • Puan 25
  • Cinsiyet: Bayan
Hasan Rıza’nın 1909 tarihli çini mürekkebi çalışması Deniz Müzesi’ndedir.
(Yağlıboya çalışması ise Edirne Belediyesi’ndedir.)





Fatih Sultan Mehmed’in Ordusuyla Edirne’den İstanbul’a Yürüyüşü (Zonaro)




Hasan Rıza’nın aynı konulu çalışması Deniz Müzesi’ndedir.


Sanat eleştirmeni Ömer Faruk Şerifoğlu, uzun tartışmalara yol açan Zonaro ve Hasan Rıza’nın Fetih konulu tabloları hakkındaki gerçekleri 1453 İstanbul Kültür ve Sanata Dergisi’nde kaleme aldı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. yayınları arasında üç aylık periyotta 12. sayısı çıkan dergi, konu ile ilgili netlik kazanamayan bilgilere, Hüsnü Tengüz ‘ün hatıratıyla ışık tutuyor.

Hem tabloların hem de hatıratın orjinali Deniz Müzesi’nde!

Saray ressamı Zonaro'ya ait olduğu düşünülen, Fatih Sultan Mehmed'in İstanbul'a girişini ve gemilerin karadan yürütülmesini tasvir eden resimlerin Balkan Savaşları'nda şehit olan ressam Hasan Rıza'ya ait olduğu iddiası, ressam Hüsnü Tengüz'ün Sanat Hayatım adlı hatıratının ortaya çıkması ile kesinleşti. Sanat eleştirmeni Ömer Faruk Şerifoğlu, 1453 Kültür ve Sanat Dergisi için hazırladığı makalede, Esliha-i Atika (Eski Silahlar) Müzesi Komisyonu'nda Zonaro ile birlikte görev yapan ressam Hüsnü Tengüz'ün, orijinali Deniz Müzesi koleksiyonunda bulunan hatıratında yazılanların bu iddiayı kesinleştirdiğini söylüyor. Tengüz hatıratında;

"Bir gün Rıza (Hoca Ali Rıza) ve Ahmet Ziya beylerle, Zonaro’nun Akaretler’de oturduğu daireye gittik. Biz içeriye girdiğimizde, Fatih’in Dolmabahçe’den gemileri karaya çekişinin tablosunu yapıyordu. Bu tablonun orijinali rahmetli Hasan Rıza Bey’indir. Deniz Müzesi’nin açılışında tarama kalemle müzeye yapmıştı. Hâlâ Deniz Müzesi’ndedir. Zonaro yağlıboyayla yaptığı tabloda, Fatih’in bindiği atın resmiyle meşguldü. Yanında 100 kadar kartpostal, at kafaları resmi vardı. Bu tablo hâlâ saraydadır... Hasan Rıza’nın yaptığı ve Deniz Müzesi’ndeki aslından alınarak yapılan klişesi de Sanayi-i Nefise Mecmuası’nda basılmıştır. Bu tablo gibi aslı Askeri Müze’de olan ‘Fatih’in Büyük Topları Edirme’den İstanbul’a Nakli’ tablosu da Hasan Rıza’nındır ve Zonaro tarafından kopya edilmiştir.”" yazıyor.

Şerifoğlu, Zonaro'nun da hatıratında bu tabloları yaparken Bahriye (Deniz) Müzesi'nden aldığı tablolardan yararlandığı söylediğini belirterek "90'lardan beri bu tabloların aslında Hasan Rıza'ya ait olduğu, Zonaro'nun onun eserlerini kopya ettiği iddası vardı. Ama elde bunu ispatlayacak belge yoktu. Tengüz'ün hatıratında yazılanlar Zonaro'nun Hasan Rıza'dan tabloları kopya ettiğini doğruluyor. Artık olayın bir şahiti var" diyor. Şerifoğlu hazırladığı makalede, tabloların Hasan Rıza'ya ait olmadığına dair iddialarda, bu resimleri ancak Batılı bir ressam tarafından yapılabileceği düşüncesinin ağır bastığını belirterek, "Böyle düşünmek çok doğru değil. Hasan Rıza, İtalya'da resim eğitimi almış bir ressam. Tabloların ona ait olduğu da artık kesinleşti" diyor.
Ve ''son söz'' ...

Her iki ressamın da resmettiği Fatih Sultan Mehmet, İstanbul'u fethettiğinde 21 yaşında idi.. Biraz dikkatli bakıp, tablolar incelendiğinde, Fatih resimlerde hiç de 21 yaşında gibi durmuyor.. Hadi Zonaro röprodüksiyon yaptı, kopyaladı sahiplendi..

Ya Hasan Rıza'ya ne demeli? Orjinal tabloları yapan, tarih bilgisi kuvvetli Hasan Rıza, böyle bir hatayı nasıl yapar? Nasıl olurda FATİH'in yüzünü hatalı çizer?
Yoksa?

Reprodüksiyon olarak değil ama, yoksa Hasan Rıza'da tabloyu yaparken başka bir düşünceden alıntı mı yaptı?



 

Her hakkı saklıdır - Forumda yazılan mesajlarla ilgili sorumluluk yazarlarına aittir.
Güzel Tablo

İnternetteki en güzel tablo ve resimleri bulabileceğiniz kaynak - güzel yağlı boya tablo